tirsdag 15. mars 2011

Hjemmelaget is - en gledesbombe!

















Hvem sa at lykke ikke kan lagres i en boks? Sannsynligvis ingen, og uansett ville det vært helt feil.

Ikke la deg lure av logoen på isboksen, innholdet er hooome made!

Dette er rett og slett hjemmelaget vaniljeis med hakket Kvikk Lunsj (jepp!) og hjemmelaget karamellsaus. På toppen har jeg strødd hakket mørk kokesjokolade. Som en slags toppen av lykke! :)


















Og hvordan gjør man det? Joda, superenkelt!

Ingredienser:

4 eggeplommer
100g sukker
1/3 liter kremfløte
2 ts vaniljesukker

Tenk at dette er alt som skal til for å lage nydelig is! Se på alle de skumle, ekle ingrediensene på kjøpeisen.. Fysj! Dette er både billigere, bedre og smaker garantert nyyyydeligere.

2 stk Kvikk Lunsj
1/2 kokesjokolade

Akkurat passe mye karamellsaus. Oppskriften på den kommer lenger ned.

Metode:

1. Pisk egg og sukker til eggedosis
2. Stivpisk kremfløte og vaniljesukker
3. Bland kremen lett inn i eggedosisen
4. Tilsett det du måtte ønske av sjokolade, bær, saus osv. Karamellsausen blandet jeg lett inn med to gafler for å få sausmønster i isen.
5. Hell massen i en passe stor form. Denne oppskriften ga akkurat en liter is - perfekt for en brukt isboks.
6. Putt i fryseren og vent.

Karamellsaus:

Egentlig er dette oppskriften på Dumle karameller, men jeg fikk ikke min karamellmasse stiv nok til å dyppes i sjokolade. Derfor sparte jeg den heller i en boks i fryseren, og jammen var den ikke perfekt i isen! :)

220 gram margarin
220 gram sukker
4 ss sirup
1 boks søt kondensert melk

Bland alt sammen i en gryte, kok opp og rør hele tiden.
La det koke ca 5 min mens du rører konstant. IKKE mer enn 6 min.
Hell massen over i en bolle og kjøl ned med en gang.

Jeg kokte nok min masse bittelitt for lenge, og derfor ble den for tynn til å rulle. Koker du i underkant av 5 min blir den kanskje stivere, og da kan du rulle kuler av den og dyppe i sjokolade! Hurra!

2 kommentarer: