lørdag 12. mai 2012

Angel Food Cake med kirsebærfyll

Angel Food Cake:

12 eggehviter
1/4 ts salt
1 ss hvitvinseddik
2,3 dl sukker
3,5 dl melis
2,3 dl hvetemel
1 ts vaniljeekstrakt

Frosting:

1 eggehvite
1,75 dl sukker
0,25 dl vann
0,5 ss lys sirup
1 ts vaniljeekstrakt

Marshmallow Fondant:

300 g Marshmallows
3 ss vann
3 ss Delfiafett
ca. 350 g melis (til passe konsistens)


Fondant:

Jeg lagde fondanten dagen før, men det ville helt sikkert fungert å lage den samme dag også. Denne oppskrifta er ganske stor. Den dekker ei kake eller to + noe pynt. Den er visst holdbar i flere uker.

1.Jeg smelta marshmallows sammen med vannet i microen - 30 sekunder om gangen, så omrøring før nye 30 sekunder - til den var helt smelta til en deilig klisserøre
2. Så rørte jeg inn matfettet til det var smelta inn, og til slutt tilsatte jeg melis. Melisen rørte jeg inn litt etter litt for å få best mulig konsistens
3. Fondanten var nå klar til bruk! Jeg pakka den godt inn i plast og lot den ligge i skuffen. Den var helt perfekt å jobbe med dagen etter. Dette er første gang jeg har laget fondant, og første gang jeg har brukt det på en hel kake.

Kake:

4. Jeg brukte to springformer med diameter på 18 cm til denne oppskriften. Da fikk jeg litt røre til overs som jeg lagde cupcakes av... :)
5. Pisk eggehvitene sammen med saltet sammen til skum
6. Tilsett hvitvinseddik og pisk videre til stivt skum
7. Ha i litt og litt sukker og pisk til tjukk og fin marengs
8. Pisk inn vaniljeekstrakt
9. Sikt melis og mel og bland det forsiktig inn i marengsen
10. Spray formene med matfett og stek på 175 grader nederst i ovnen i ca. 40 min

Frosting:

Jeg har halvert porsjonen frosting denne gangen fordi jeg skulle dekke kaka med fondant. Vanligvis skal det altså være dobbelt så mye av ingrediensene. Neste gang skal jeg lage dobbel, for da skal jeg ha frosting inni også. :)

11. Ha eggehvite, sukker, vann og sirup i en metallbolle. Bollen settes over en kjele med litt kokende vann. Bollen skal ikke være i kontakt med vannet, den skal bare stå over dampen. Det er viktig at bollen dekker kjelen og det blir helt tett.
12. Pisk sammen til en tykk og blank marengskrem (det tar 7-8 min, og er litt tungt for armen...)
13. Ta bollen til side og pisk inn vaniljeekstrakt.
14. Pisk til kremen er avkjølt, fluffy og fin.

15. Jeg delte begge kakene mine i to og la de oppå hverandre med Lerums utvalgte kirsebærsyltetøy i mellom. Nam! Så dekket jeg kaka med frostingen, kjevla ut fondanten og gjorde så godt jeg kunne med å legge den pent på kaka. Pynta med noen rosa hjerter (også av fondant) og perlesukker.

Kaka er supergod! Neste gang blir det mer frosting, mer syltetøy - mer glede! ;)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar