søndag 29. april 2012

Sjokoladerullekake med sjokoladekrem

Rullekake:

3 egg
1,5 dl sukker
1,5 dl potetmel
0,5 ts bakepulver
4 ss kakao

1.       Pisk egg og sukker til eggedosis
2.       Sikt det tørre og bland det forsiktig inn i eggedosisen
3.       Stek i langpanne midt i ovnen på 250 grader i ca 5 min. Pass på den!
4.       Velt kaka over på et håndkle/ bakepapir strødd med sukker.
5.       Dra forsiktig av bakepapiret og avkjøl kaka med langpanna eller et fuktig håndkle over.
PS! Dette var min aller første rullekake, og jeg fulgte en oppskrift og framgangsmåten derfra (håndkle under – langpanne over). Kaka mi sprakk litt når jeg rulla den. Jeg tror suksessen hadde vært større dersom jeg hadde brukt mamma-metoden (bakepapir under – fuktig håndkle over).
6.       Ha på sjokoladekremen og rull kaka sammen fra langsiden.

Sjokoladekrem:
1.       Pisk sammen mykt usalta smør, melis og Philadelphia til en jevn og fluffy krem
2.       Tilsett 3-4 ss kakao og en liten dæsj sjokoladesaus (gir god smak og fin farge!) og pisk videre
3.       Bland til slutt inn 100g mørk sjokolade, hakket i biter

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar