lørdag 26. februar 2011

Muffins med bringebær, vaniljekrem og rosa ostesmørsjokoladekrem!

Namnamnam...

Oppskriften er basert på "Blåbærmuffins med Royal icing" fra Det søte liv, men jeg har (selvsagt) bytta ut blåbær med bringebær, og jeg har valgt en annen topping. Jeg har brukt oppskriften på "White frosting" fra samme fantastiske nettsted - og (selvsagt) gjort den rosa.

Jeg laget trippel oppskrift og fikk 36 store muffins.

Her er grunnoppskriften:

150 g smør
2 dl sukker
2 store egg
1 ts vaniljesukker (egentlig vaniljessens)
0,5 dl matfløte
2 ts bakepulver ------------------>
3 dl hvetemel
2 dl bringebær (jeg brukte en pose frosne bær til trippel oppskrift - more is more!)
1/3 pakke ferdig vaniljekrem

"Pink frosting" (nok til 24 muffins):

200g smør
200g kremost naturell
200g hvit sjokolade
2 ts vaniljesukker
5 dl melis
En dæsj rød konditorfarge

Slik gjør du:

1. Pisk mykt smør og sukker. Pisk inn ett og ett egg. Rør inn vaniljesukker og matfløte. Sikt mel og bakepulver og bland alt sammen. Rør inn bringebær til slutt.
2. Lag en grop i hver muffin og fyll med vaniljekrem
3. Stekes på 200 grader i 15 min.

1. Smelt hvit sjokolade
2. Pisk kremost, smør og vaniljesukker
3. Rør inn den smelta sjokoladen, melis og konditorfarge
4. Settes i kjøleskap til den blir stiv nok til å holde fasongen


Pynt muffinsen med topping og ønsket strø, sett deg tilbake og nyt. ;)
Dette er mektige saker!

7 kommentarer:

  1. Hei disse var veldig gode men måtte de steke de mye lenger,og de ble da litt tørre. Hva gjør jeg galt? De var bløte etter 15 min.

    SvarSlett
  2. Tja.. Ikke godt å si. Det er jo forskjell fra ovn til ovn hvor lenge kaker skal steke. Du må kanskje steke dem litt lenger enn 15 min, men ikke så lenge at de blir tørre. ;) Du må nok prøve deg fram litt. Jeg har ikke opplevd at disse blir tørre. Kanskje du har hatt litt mye mel i?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ok får prøve igjen, men de var så å si helt bløte etter 15 min. Steker du i form, ellers så flyter de litt utover?

      Slett
    2. Jeg steker i muffinsbrett ja. Alltid. :)

      Slett
  3. Nei, det bruker jeg bare til gjærbakst.

    SvarSlett
  4. Hei. Bruker du store muffinsformer eller standard?

    SvarSlett