søndag 27. februar 2011

Franz Josephs konfektkake

Fantastiske Franz Joseph...

Oppskriften er en blanding av to, den ene fra Det søte liv, som forøvrig har veeeldig mange gode oppskrifter. Sukk!

Bunn:
6 eggehviter piskes stivt sammen med
400 g sukker som blandes i gradvis.
Til slutt blandes det inn 200 g malte mandler og 200 g finknuste kavringer.
Stekes i 20 min på 170 grader - i en (halvstor) langpanne.


Krem:
Pisk sammen 300 g smør og 300 g melis til en luftig smørkrem. Pisk inn 2 ts vaniljesukker og 3 sp kakao. Pisk
så inn 6 eggeplommer - én om gangen. Kremen has på når bunnen er blitt kald. Sett kaken kaldt mens du lager sjokoladetrekket.

Sjokoladetrekk:
400 g mørk kokesjokolade smeltes sammen med 100 g delfiafett (passer til stor langpanne). Avkjøl og ha på når sjokoladekremen er blitt kald.
Når sjokoladetrekket nesten er helt stivt, deler du kaka inn i passe store porsjonsstykker.
Franz Joseph bør serveres kald. Nam!






Jeg brukte den nye bestevennen min, mandelkverna, både til mandler og kavring. Super-Aanonsen!




4 kommentarer:

  1. Åååå, nå gleder jeg meg vaffal til å komme! :D

    SvarSlett
  2. Håper du ble mett i magen :)

    SvarSlett
  3. Det var helt fantastisk.. den muffinsen drømmer jeg om enda! :D

    SvarSlett
  4. Jeg har flere i fryseren, men uten krem. :)

    SvarSlett